4 معیار اصلی سئو موفق

4 معیار اصلی در داشتن سئو موفق

4 معیار اصلی در داشتن سئو موفق


نگذارید از سئو دلزده شوید. روی نکات کلیدی و معیارهای اصلی سئو یعنی سئو فنی، سئو داخلی، تولید محتوا و ساخت وبسایت مرجع تمرکز کنید. در این مقاله 4 معیار اصلی سئو موفق را به شما معرفی خواهیم کرد.

سئو می‌تواند پیچیده باشد، در بیشتر مواقع خیلی پیچیده. می‌توان در مارپیچ سئو سر در گم شد و با وجود صرف زمان زیاد، نتایج کمی گرفت.

این مقاله به شما کمک می‌کند تا روی معیارهای اصلی سئو موفق تمرکز کنید و از سر و صداهایی که حول این رشته کاری هست دور شوید و نسبت به گذشته بیشتر دیده شوید. این کار در نهایت استراتژی سئو و برنامه‌ی سئو شما را به شکلی تغییر می‌دهد که بیشترین نتیجه را دریافت کنید.

4 معیار اصلی سئو موفق

4 معیار اصلی سئو موفق که صاحبان وبسایت باید در نظر بگیرند موارد زیر است:

  • سئو فنی: این که محتوای شما تا چه اندازه قابل خزش و ایندکس شدن است
  • محتوا: ارائه‌ی بهترین و مرتبط‌ترین پاسخ‌ها به سوالات کاربران
  • سئو داخلی: بهینه کردن محتوا و تگ‌های html
  • سئو خارجی: ایجاد وبسایت مرجع که اعتماد مخاطب و جایگاه شما را بالا ببرد

از طریق کار کردن بر روی این 4 معیار اصلی سئو موفق، می‌توانید بازدید، ترافیک و اینگیجمت و تعامل کاربرانی که از طریق سرچ ارگانیک به وبسایت شما می‌رسند را بررسی کنید.

1. سئو فنی

سئو فنی می‌تواند کمی دلهره آور باشد. اما باید از قابلیت وبسایت خود برای خوانده شدن توسط موتورهای جستجو و کشف آن مطمئن باشید.

بیشتر این کارها با مدیریت محتوا از طریق سیستم‌هایی مثل گوگل سرچ کنسول و شناسایی نقاط ضعف فنی قابل انجام است.

نکات مهمی که در این زمینه باید در نظر بگیرید به این صورت است:

  • خزش: آیا موتور جستجو می‌تواند وبسایت شما را پیدا کند؟
  • ایندکس کردن: آیا واضح است که موتور جستجو چه صفحاتی را ایندکس می‌کند؟
  • موبایل: آیا وبسایت شما تجربه‌ی کاربری مناسبی را برای کاربران موبایل به ارمغان می‌آورد؟
  • سرعت: آیا صفحات وبسایت شما با سرعت روی موبایل، دسکتاپ و سایر دستگاه‌ها لود می‌شوند؟
  • تکنولوژی: آیا وبسایت شما برای موتورهای جستجو بهینه است؟
  • سلسله مراتب: آیا محتواها به خوبی دسته بندی شده‌اند؟

اگر شما کسب و کار کوچکی هستید که از وردپرس (یا CMSهای مشابه) استفاده می‌کنید، سئو فنی مسئله‌ای است که خیلی زود از چک لیستتان خط می‌خورد. اما اگر یک وبسایت بزرگ با میلیون‌ها صفحه هستید، سئو فنی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و گاهی می‌تواند دردسرساز شود.

از 2024 به بعد، «سئو فنی» باید بخشی از وبسایت و یا CMS شما باشد. باید با یک برنامه نویس صحبت کنید که آشنا با اصول سئو باشد و وبسایتتان را در جهت سئو بهینه توسعه دهد. این کار تا حدی زیادی شما را در رسیدن به سئو موفق یاری می‌کند.

نکته: اگر شما یک کسب و کار کوچک یا خرد دارید، زیاد روی این مسئله تمرکز نکنید یا اینطور در نظر نگیرید که همه چیز باید عالی باشد. ما سایت‌های بسیاری دیده‌ایم که همه‌ی کارهای اشتباه را انجام داده‌اند اما در نهایت رتبه‌ی خوبی گرفته‌اند، بنابراین فقط بهترین خود را ارائه دهید.

2. سئو داخلی

وقتی سئو فنی شما در موقعیت خوبی قرار گرفت، باید محتوای سایت خود را بهینه کنید.

بهینه سازی ساختاری

اولین کار در اینجا این است که اطمینان حاصل کنید وبسایت شما طوری ساختاربندی شده است که به گوگل کمک می‌کند ارتباط صفحات مختلف را دریابد. وبسایت خود را به عنوان یک کابینت فایل بندی شده در نظر بگیرید. وبسایت شما یک کابینت است، بخش‌های مختلف آن کشوها هستند و هر صفحه، یکی از پوشه‌های داخل کشو است.

شما باید این ساختار را روی کاغذ بکشید و متوجه شوید چطور چیزهای مختلف با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

  • خانه
  • خدمات
    • خدمت A
    • خدمت B
  • مکان‌ها
    • مکان A
    • مکان B
  • تیم
    • دپارتمان
      • اعضای تیم A
      • اعضای تیم B
  • مطالعات موردی
    • مطالعه موردی A
    • مطالعه موردی B
  • درباره ما
  • تماس با ما

زمانی که شما تصویری از سایت خود داشته باشید، گوگل هم چنین تصویری خواهد داشت. زمانی که به این صورت وبسایت خود را ساختاربندی می‌کنید، در واقع پیش از این که گوگل صفحه شما را بررسی کند، بستری برای بهینه شدن آن فراهم کرده‌اید.

بهینه سازی سطح صفحه

با یک ساختار ملموس، می‌توانید صفحات مختلف را بهینه کنید.

حوزه‌های اصلی که باید روی آن تمرکز کنید به شرح زیر است:

  • تحقیق کلمه کلیدی: درک زبان مخاطب هدف
  • URL های مشخص: هر URL باید ساده و مشخص باشد
  • عناوین صفحات: از کلمات کلیدی خود در عنوان صفحه استفاده کنید
  • توضیحات متا: باید توضیحات متای خود را طوری بنویسید که انگار یک تبلیغ برای افزایش نرخ کلیک محتوای خود ساخته‌اید
  • تجربه کاربری (UX): حتما نسبت به راحتی کاربر در گشتن در وبسایت خود مطمئن باشید
  • کال تو اکشن‌های قوی: حتما طوری وبسایت خود را طراحی کنید که کاربر بداند در قدم بعدی چه کاری باید انجام دهد
  • نشانه گذاری ساختارمند داده‌ها: به گوگل کمک کنید محتوای شما را درک کند

اگر ساختاربندی وبسایت خود را به درستی انجام داده‌اید، سئو داخلی خیلی راحت‌تر خواهد شد. لیستی از صفحات خود تهیه کنید و کلمات کلیدی‌ای که در هر صفحه می‌خواهید بهینه کنید را مشخص کنید.

ابزارهای متعددی در دسترس است که به شما در بهینه سازی کلمات مرتبط با کسب و کارتان کمک می‌کند.

البته در نظر داشته باشید که انجام این کارها فقط برای یک بار نیست. زمانی که وبسایت شما ایندکس شد می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد کلمات کلیدی‌ای که هر صفحه به خاطر آن بازدید گرفته از گوگل سرچ کنسول به دست آورید و به این ترتیب مرحله به مرحله وبسایت خود را ارتقا دهید.

3. محتوا

محتوا پادشاه است. آیا این مسئله درست است؟

این مسئله درست است چرا که وبسایت شما در واقع کاغذ کادوی محتوای شما است.

محتوای شما است که به مخاطب می‌گوید چه کار می‌کنید، کجا این کار را می‌کنید، برای چه کسی این کار را می‌کنید و چرا برخی افراد باید از کسب و کار شما استفاده کنند.

و اگر باهوش باشید، محتوای شما باید چیزی فراتر از یک بروشور باشد که به مخاطبان هدف در رسیدن به اهدافشان کمک کند.

در خصوص کسب و کارهای حوزه خدمات می‌توان محتوا را به دسته بندی‌های زیر خرد کرد:

  • اطلاعات کسب و کار. شما چه کسی هستید و چرا افراد باید به شما توجه کنند.
  • محتوای خدمات. شما چه کاری انجام می‌دهید و چطور این کار را انجام می‌دهید.
  • اعتبار محتوا. چرا مخاطب باید جذب محتوای شما شود.
  • محتوای بازاریابی. محتوایی که به شما کمک می‌کند به عنوان یک متخصص و حرفه‌ای، کسب و کار خود را زودتر از سایرین جلوی چشم مخاطبان قرار دهید.

سئو در هر نوع محتوا به شکل‌های مختلفی مهم است. گاهی اوقات در رابطه با تحقیقات و مطالعات موردی به دلیل اهمیت اعتبار موضوع، سئو فراموش می‌شود. مثلا اخیرا مطلبی راجع به بازسازی خانه‌ای در دوره‌ی ویکتوریایی در بریتانیا می‌نوشتم. خانه 140 سال قدمت دارد.

پیدا کردن افرادی که بتوانند در این پروژه همکاری کنند کمی سخت بود. اما در نهایت با دو اقدام زیر توانستیم مطلب مناسبی تهیه کنیم:

  • پیدا کردن مطلب از طریق جستجوی محلی
  • استفاده از تجربیات مرتبط و مناسب متخصصان

4 نکته در مورد نوشتن مطلب که تحت عنوان E-E-A-T (experience / تجربه، expertise / تخصص، authoritativeness / مرجعیت و trust / اعتماد) شناخته می‌شود ممکن است کار را کمی سخت کند اما نکته این است که تا این 4 مورد رعایت نشود نیاز مخاطب برطرف نخواهد شد.

رعایت E-E-A-T در محتوا نه تنها  به شما کمک می‌کند جایگاه بالاتری بگیرید، بلکه بازدیدکنندگان بیشتری خواهید داشت و می‌توانید کلیک‌هارا به مشتریان خود تبدیل کنید.

به علاوه برای بهینه کردن محتوای بازاریابی خود، باید نتایج تحقیقات و نظرسنجی‌ها از مشتریان، نمونه کارها و نظرات مشتریان را با سایرین در میان بگذارید نه این که تنها در صفحات وبسایت خدمات خود را ارائه دهید.

برای کسب و کارهای بزرگ‌تر، بازاریابی محتوایی و استراتژی سئو یک کار مهم برای معرفی کسب و کار خود به مخاطبان بیشتر است.

این کار بهترین و بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را دارد چرا که لازم نیست تبلیغات کلیکی داشته باشید پس بدون این که هزینه‌ای کرده باشید، بازاریابی کار خود را ارتقا داده‌اید. اگر بتوانید در وهله‌ی اول سرچ ارگانیک خود را بالا ببرید در ادامه در کنار استفاده از تبلیغات می‌توانید ترکیب برنده‌ای برای خود بسازید.

حتما تاکتیک‌های سئو شما باید در راستای استراتژی سئو باشد. کسب و کارهای کوچک و محلی بسیاری را می‌بینیم که با پرداخت هزینه به آژانس‌های تبلیغاتی مختلف و تولید محتوا از طریق ابزارهای هوش مصنوعی، هیچ رتبه‌ای در گوگل دریافت نمی‌کنند.

محتوایی بسازید که به مشتریانتان کمک کند شما را پیدا کنند و در طرف مقابل شما هم روی بهینه سازی محتوای برای آن‌ها تمرکز کنید.

4. سئو خارجی

در نهایت، مسیر سئو به یک نقطه ختم می‌شود: ساخت وبسایت مرجع.

ساخت مرجعیت و قدرت در همه‌ی دوره‌های تاریخی نیازمند ایجاد روابط است.

مرجعیت یکی از نکات اساسی در توسعه‌ی جایگاه ارگانیک قوی است و بخشی از رویکرد E-E-A-T است. هر چند این کار می‌تواند سخت‌ترین بخش سئو باشد.

بهترین رویکرد به ایجاد روابط و لینک سازی را اریک وارد1 بزرگ داشت که می‌گفت: «آن چیزهایی که باید به هم پیوسته باشند را به هم پیوند بزنید.»

این فلسفه در عین سادگی، بسیار زیبا است و بیانگر دیدگاه تاریخی در مورد ایجاد روابط است. ما تنها از منابع مرتبط لینک می‌خواهیم.

لینک سازی علاوه به تکنیک‌های مشخصی که در این زمینه وجود دارد، نیازمند ساخت محتوایی است که لایق لینک دهی باشد. اگر محتوای شما محتوای ارزشمندی باشد قطعا لینک خواهید گرفت.

ویکی پدیا میلیون‌ها لینک دارد، هر چند که هیچ وقت تلاشی برای لینک سازی نکرده است. اما لینک دهی به آن به خاطر تولید محتوای مفید و قابل استناد است.

این قبیل لینک‌ دهی‌های طبیعی می‌تواند پشتوانه‌ی اصلی لینک سازی باشد. این بدان معناست که شما می‌توانید محتوایی که روی وبسایتتان هست را بازبینی کنید و محتوایی بنویسید که در وهله‌ی اول ارزشمند باشد. اما اگر این کار را از قبل انجام داده‌اید، پس بخش مهمی از راه را سپری کرده‌اید.

بنابراین برای گرفتن بک لینک‌های امن و ارزشمند باید چنین ذهنیتی در خود ایجاد کنید.

خلاصه

زمانی که سئو را به چهار بخش اساسی تقسیم کنید، روند انجام کار قابل مدیریت‌تر می‌شود.

  • سئو فنی که به شما اطمینان می‌دهد موتورهای جستجو به راحتی می‌توانند در سایت شما بخزند و سایت شما را ایندکس کنند.
  • بهینه سازی عناصر سئو داخلی که از طریق دسته بندی مطالب و مناسب بودن محتواها، دسترسی موتورهای جستجو را راحت‌تر می‌کند.
  • صرف زمان و استفاده از منابع برای تولید محتوای مفید که به سوالات مشتریان شما جواب می‌دهد و تخصص شما را در زمینه کاری‌تان مشخص می‌کند.
  • داشتن رویکرد استراتژیک و معتبر به مقوله‌ی لینک سازی خارجی محتواهایی خلق کنید که سایت شما به عنوان یک سایت معتبر در موضوعاتی که به آن می‌پردازید معرفی شود.

اهداف سئو مشخصی برای خود تعیین کنید و شاخص‌های کلیدی عملکرد خود را دنبال کنید تا به صورت مستمر این 4 معیار اصلی سئو را ارتقا دهید.

  1. Eric Ward ↩︎

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *