11 ابزار رایگان سئو که باید بشناسید

11 ابزار رایگان سئو که باید بشناسید

11 ابزار رایگان سئو که باید بشناسید


آیا شما هم دنبال راهکارهای کم هزینه و رایگان سئو هستید؟ آشنایی با ابزارهای رایگان سئو به شما در تحلیل، بهینه سازی و ارتقای عملکرد جستجوی وبسایتتان کمک می‌کند. در ادامه 11 ابزار رایگان سئو را معرفی خواهیم کرد.

فعالیت در حوزه سئو نیازمند ابزارهای مختلف برای تحقیق و تحلیل است.

باید از عملکرد وبسایت، جریان‌های اصلی بازار، رفتار کاربر، فعالیت رقبا و تلاش‌هایی که برای رسیدن به اهداف لازم است، آگاه باشید.

با وجود این که ابزارهای پریمیوم و پولی قابلیت‌های مفید بسیاری دارند اما برخی از ابزارهای رایگان هم می‌توانند تاثیر به سزایی در افزایش سئو وبسایت داشته باشند.

اگر شما فریلنسر هستید و تازه کارتان را در خانه و با بودجه کم آغاز کرده‌اید، در ادامه ابزارهایی را به شما معرفی می‌کنیم که هر آنچه نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

1. اسکریمینگ فراگ (Screaming Frog)

اسکریمینگ فراگ بهترین ابزار رایگان سئو است. این نرم افزار خزنده‌ی وبسایت قدرتمندی است و به شما اجازه می‌دهد عملکرد سئو وبسایت خود را به شیوه‌های مختلف تحلیل کنید.

نسخه رایگان آن به شما اجازه می‌دهد 500 url  و آدرس ررا بررسی کنید که برای وبسایت‌های کوچک تا متوسط بسیار عالی است. همچنین به شما کمک می‌کند تا مشکلات فنی وبسایت خود را پیدا کنید و عناصر داخلی وبسایت مثل عنوان صفحات و متادیتاها را بررسی کنید.

2. آلسو اسکد (AlsoAsked)

AlsoAsked، ابزار رایگان سئو فوق العاده‌ای برای درک سوالاتی است که مردم در رابطه با کلمات کلیدی هدف شما می‌پرسند. در واقع این نرم افزار، داده‌ها را از قابلیت «People Also Asked» گوگل جمع آوری می‌کند و یک بازنمایی بصری از این که چطور سوالات به هم مرتبط هستند به شما ارائه می‌دهد.

این ابزار یک ابزار عالی برای شناسایی موضوعاتی است که می‌خواهیم راجع به آن‌ها بنویسیم، خصوصا نوشته‌های وبلاگ. شما یک موضوع خاص را سرچ می‌کنید و نتایج به دست آمده، ایده‌های بسیاری را برای شما خلق می‌کند.

3. اچرف وب مستر تولز (Ahrefs Webmaster Tools)

با وجود این که اچرف یک ابزار پولی است، ابزارهای وبمستر آن به صورت رایگان در دسترس است. در واقع ابزارهای آن شامل چک کردن سلامت وبسایت، تحلیل بک لینک‌ها و جمع‌آوری کلمات کلیدی تحقیق است.

دیتابیس گسترده‌ی اچرف در زمینه بک لینک و قابلیت تحلیل کلمات کلیدی آن را به ابزاری ضروری برای همه‌ی سئوکارهای حرفه‌ای تبدیل می‌کند.

4. مایکروسافت کلریتی (Microsoft Clarity)

مایکروسافت کلریتی یک ابزار تحلیل رفتار کاربر رایگان است که دید عمیقی را نسبت به نحوه‌ی تعامل کاربران با وبسایت شما به دست می‌دهد. این ابزار رایگان سئو نقشه‌های حرارتی، جمع‌آوری داده‌های مربوط به سشن (تعاملاتی که کاربر به شکل‌های مختلف در وبسایت دارد) و داشبوردهای جامعی دارد که به شما کمک می‌کند رفتار کاربر را درک کنید و حوزه‌هایی که لازم است در آن بهبود پیدا کنید را شناسایی کنید.

ابزار کلریتی به طور خاص بر بهبود تجربه‌ی کاربر و نرخ تبدیل کاربرد تمرکز دارد. برای مثال اگر شما وبسایتی با قابلیت‌های بسیار دارید که همین قابلیت‌ها آن را کند کرده است می‌توانید بررسی کنید که کاربر از کدام قابلیت‌ها استفاده نمی‌کند و آن را حذف کنید.

5. سئو کوئک (SEOquake)

SEOquake یکی از اکستنشن‌های مرورگر بسیار محبوب است. این اکستنشن داده‌های خوبی در زمینه سئو در دسترس قرار می‌دهد. داده‌هایی مثل بررسی سئو داخلی، تحلیل چگالی کلمات کلیدی و پارامترهای اجتماعی.

این ابزار رایگان سئو در کنار گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالتیکس، به یک ابزار قدرتمند تبدیل می‌شود که از طریق آن می‌توانید خیلی سریع داده‌ها و تحلیل‌های سئو را بررسی کنید.

6. انسر د پابلیک (AnswerThePublic)

AnswerThePublic ابزاری فوق‌العاده برای گرفتن ایده‌ی محتوایی و تحقیق کلمات کلیدی است. درست مثل AlsoAsked این ابزار رایگان سئو، منبع فوق العاده‌ای برای آشنایی با جملات بلندی است که مردم در مورد یک موضوع خاص سرچ می‌کنند.

در واقع این ابزار رایگان سئو، کوئری‌های جستجو را به شکل خاص و شهودی بازنمایی می‌کند، سوالات و قیدها را به نمایش می‌گذارد و آن‌ها را با کلمات کلیدی‌ای که خودتان انتخاب کرده‌اید مقایسه می‌کند. همچنین به شما کمک می‌کند هدف و قصد کاربر را درک کنید.

7. گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

گوگل سرچ کنسول برای هر کسی که به صورت حرفه‌ای در زمینه سئو فعالیت می‌کند ضروری است. این ابزار رایگان سئو داده‌های جامعی در خصوص عملکرد وبسایت شما در سرچ گوگل به دست می‌دهد. داده‌ها شامل ترافیک جستجو، وضعیت ایندکس شدن صفحات و هر مشکلی است که روی سایت شما تاثیر می‌گذارد.

سرچ کنسول ابزار مناسبی برای بررسی سلامت وبسایت و شناسایی فرصت‌های رشد سایت است. این ابزار همچنین ممکن است عبارت‌های کلیدی‌ای را برای شما پیدا کند که وبسایتتان رنکینگ بالایی در آن دارد و شما تا پیش از این از آن باخبر نبوده‌اید.

8. گوگل آنالتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالتیکس، یک ابزار قدرتمند برای بررسی و تحلیل ترافیک وبسایت است. این ابزار رایگان سئو جزئیاتی در مورد نحوه رفتار کاربر، منابع ترافیک و بررسی نرخ تبدیل در اختیارتان قرار می‌دهد. با درک این مطلب که چطور بازدیدکنندگان با سایت شما تعامل برقرار می‌کنند می‌توانید تصمیم مبتنی بر داده‌ای بگیرید که استراتژی سئو شما را ارتقا دهد.

شما می‌توانید از گوگل آنالتیکس در کنار سایر ابزارها مثل Looker Studio استفاده کنید تا داده‌ها را جمع آوری و بررسی کنید، این کار به شما امکان می‌دهد تا اطلاعاتی که نیاز دارید را به دست آورید. با وجود آن‌که همچنان بسیاری از داده‌ها پنهان است اما باز هم این ابزار، امکانات خوبی را در اختیار قرار می‌دهد.

9. کیورد سرفر (Keyword Surfer)

کیورد سرفر اکستنشن مرورگری است که میزان سرچ کلمات کلیدی را در نتایج سرچ گوگل نشان می‌دهد. این ابزار همچنین کلمات کلیدی پیشنهاد می‌دهد.

این ابزار به شدت راحت است و در عین حال که برای کار عمیق طراحی نشده اما برای بررسی‌های سطح بالا بسیار کاربردی است.

10. جی تی متریکس (GTmetrix)

GTmetrix ابزاری رایگان برای تحلیل سرعت و عملکرد وبسایت شما است. این ابزار گزارشات دقیقی از میزان سرعت لود وبسایت شما نشان می‌دهد و مشکلاتی که منجر به کاهش سرعت آن شده است را شناسایی می‌کند و پیشنهاداتی در این زمینه ارائه می‌دهد.

سرعت صفحه یکی از فاکتورهای اساسی برای تجربه کاربر است و به همین دلیل GTmetrix ابزاری ارزشمند برای بهینه سازی عملکرد وبسایت است.

11. رنک مث (Rank Math)

رنک مث یک افزونه رایگان سئو برای وردپرس است که کار بهینه سازی وبسایت را ساده می‌کند. این افزونه، ابزارهای مختلفی را در اختیار قرار می‌دهد که می‌تواند سئو داخلی را بهبود ببخشد، موارد مثل اسکیما، بررسی کلمات کلیدی و تحلیل محتوا.

ظاهر یوزرفرندلی رنک مث و پیشنهاداتی که به صورت جزئی ارائه می‌دهد آن را به یک انتخاب مناسب برای کاربران وردپرس تبدیل کرده است.

سوالات متداول

1. آیا ابزارهای رایگان قابلیت بهبود سئو وبسایت را دارد؟

بله ابزارهای رایگان سئو امکانات مناسبی از قبیل تحقیق کلمات کلیدی، بررسی جایگاه کلمات کلیدی، تحلیل محتوا، سرعت وبسایت و … در اختیار شما قرار می‌دهد.

2. آیا سرعت وبسایت روی سئو تاثیرگذار است؟

بله سرعت وبسایت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو وبسایت است. از طریق ابزار رایگان GTmetrix می‌توانید سرعت لود صفحات را بررسی کنید و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد را رفع کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *