سئو معادل بهینه سازی موتور جستجو است. به معنای ساده، سئو یعنی فرآیند ارتقا وبسایت برای افزایش نمایش در گوگل، مایکروسافت بینگ و سایر موتورهای جستجو در مواردی مثل موارد زیر:
- محصولاتی که میفروشید
- خدماتی که ارائه میدهید
- اطلاعات در مورد موضوعاتی که تخصص و یا تجربهی عمیقی در آن دارید
هر چقدر نمایش صفحات شما در نتایج جستجو بهتر باشد، تعداد کلیکهای شما افزایش پیدا میکند. در نهایت هدف از سئو کمک به جذب بازدیدکنندگان بیشتر در وبسایت و تبدیل آن به مشتری یا مخاطب و بازگرداندن آنها است.
سئو چه تفاوتی با SEM و PPC دارد؟
SEM و PPC دو مفهوم رایج دیگر هستند که در حوزهی موتور جستجو و جوامع بازاریابی بزرگتر زیاد راجع به آن شنیدهاید.
SEM مخفف search engine marketing یعنی بازاریابی موتور جستجو یا به شکل عامیانهتر بازاریابی جستجو است.
بازاریابی جستجو شکلی از بازاریابی دیجیتال است. در واقع این مفهوم سئو و PPC را در دل خود جای میدهد و به معنای افزاییش ترافیک از طریق جستجوی ارگانیک و پولی است.
به عبارت دیگر بازاریابی جستجو، فرایند جذب ترافیک و نمایش از موتورهای جستجو از طریق روشهای پولی و رایگان است.
بنابراین سئو و SEM چه تفاوتی دارند؟ در واقع این دو تفاوت زیادی ندارد، در واقع سئو بخشی از SEM است:
- SEO: افزایش ترافیک ارگانیک از طریق موتورهای جستجو
- SEM: افزایش ترافیک ارگانیک و پولی از طریق موتورهای جستجو
قضیه اینجا کمی پیچیده میشود.
این روزها افراد بسیاری از SEM و PPC در کنار هم استفاده میکنند.
با این تفاسیر به نظر میرسد سئو در حال حذف شدن است. اما سئو هم نوعی بازاریابی است همانطور که PPC هست. برای درک بهتر اینطور در نظر بگیرید که SEM یک سکه است. SEO یک طرف سکه و PPC یا تبلیغات کلیکی طرف دیگر سکه است.
PPC مخفف pay-per-click یا همان تبلیغات کلیکی است که در واقع نوعی از بازاریابی دیجیتال است که در آن هر وقت کسی روی تبلیغشان کلیک کند باید هزینه پرداخت کنند.
در واقع تبلیغ کنندگان روی کلمات کلیدی یا عبارتهایی که میخواهند تبلیغشان روی آنها نمایش داده شود، تمرکز میکنند. وقتی کاربری یکی از آن کلمات کلیدی یا عبارتها را جستجو میکند، تبلیغ کننده جز نتایج بالا است.
پس بنابراین اگر دوباره به بازاریابی جستجو به عنوان یک سکه نگاه کنیم، سئو و تبلیغات کلیکی دو روی یک سکه هستند. سئو وجه رایگان آن است و تبلیغات کلیکی وجه پولی آن.
نکتهی مهم دیگر این است که هیچ وقت نباید به این سوال فکر کنیم که «سئو یا تبلیغات کلیکی؟» چون این دو مکمل یک دیگرند. در واقع سوال از این یا این نیست، بلکه هر دو در کنار هم معنا دارند.
همانطور که پیشتر اشاره کردم، مفهوم SEM و تبلیغات کلیکی گاهی به جای یک دیگر به کار میروند. هر چند این دو معادل یک دیگر نیستند. در این مقاله هر گاه از واژهی SEM استفاده کردم در واقع هم به سئو و هم به تبلیغات کلیکی اشاره میکنیم.
اهمیت SEO در چیست؟
سئو یک کانال حیاتی برای بازاریابی است. در واقع 53% از ترافیک همهی وبسایتها مربوط به سرچ ارگانیک است.
به همین دلیل است که پیش بینی میشود سرمایه موجود در صنعت SEO تا سال 2028 به 122 میلیارد دلار برسد. سئو نتایج واقعی برای برندها، کسب و کارها و سازمانها در همهی ابعاد به وجود میآورد.
هر گاه افراد میخواهند جایی بروند، کاری انجام دهند، اطلاعات کسب کنند راجع به محصول یا خدماتی تحقیق یا خرید کنند، اولین قدم آنها جستجو است.
این روزها اما جستجو به بخشهای مختلفی تقسیم شده است. کاربران ممکن است روی موتورهای جستجوی قدیمی (گوگل، مایکروسافت بینگ)، شبکههای اجتماعی (یوتیوب، تیک تاک) یا سایتهای فروش (مثل آمازون) جستجو کنند.
در آمریکا 61% از کاربران آنلاین جستجو درباره محصول را از آمازون شروع میکنند و 49% در گوگل سرچ میکنند. تحقیقات در مورد سایر شبکههای اجتماعی به این شکل است:
- 32% در سایت Walmart.com جستجو میکنند.
- 20% در یوتیوب
- 19% در فیسبوک
- 15% در اینستاگرام
- 11% در تیک تاک
هر سال تریلیونها سرچ انجام میشود. جستجو اغلب اولین منبع ترافیک برای وبسایتها است و به همین خاطر باید در هر فضایی که مردم برند یا کسب و کار شما را سرچ میکنند، با موتورهای جستجو دوست باشید.
همهی اینها به این معناست که افزایش نمایش و گرفتن نتایج بالاتر در جستجو در نسبت با رقبا، میتواند به شکل مثبت روی کار شما تاثیر بگذارد.
سئو بسیار مهم است چرا که نتایج موتورهای جستجو (SERP) بسیار رقابتی است. مواردی که در نتایج موتورهای جستجو تاثیر گذار است عبارت است از:
- نالج پنل یا پنل دانش
- اسنیپت
- نقشه
- تصاویر
- ویدیوها
- اخبار
- People also search for (موارد جستجوی دیگر)
یکی دیگر از دلایلی که سئو برای برندها و کسب و کارها ضروری است این است که برخلاف سایر کانالهای بازاریابی، کارهای خوبی که در زمینهی سئو انجا میشود پایدار است. وقتی یک کمپین تبلیغاتی پولی به پایان میرسد، ترافیک وبسایت هم کاهش پیدا میکند. ترافیک شبکههای اجتماعی هم ترافیک غیرقابل اعتمادی است و در واقع بخشی از فرایند سئو است.
اما سئو اساس، بازاریابی چند وجهی است، جایی که همهی کارهای کسب و کار شما اهمیت دارد. وقتی متوجه میشوید کاربران شما به چه چیزی احتیاج دارند، میتوانید آن دانش را در زمینههای زیر به کار بگیرید:
- کمپینها (پولی و ارگانیک)
- محتوای وبسایت
- شبکههای اجتماعی
SEO کانالی است که از طریق آن میتوانید ترافیکی که برای رسیدن به اهداف کلیدی کسب و کارتان استفاده کنید. همچنین ایجاد اعتماد میکند چرا که معمولا وبسایتهایی که رتبه بالایی دارند از دید عموم قابل اعتماد و مرجع هستند.
انواع سئو و بهینه سازی محتوا
3 نوع سئو وجود دارد:
- سئو فنی: بهینه سازی ابعاد فنی وبسایت
- سئو داخلی: بهینه سازی محتوای وبسایت برای کاربران و موتورهای جستجو
- سئو خارجی: ساخت هویت برند (مثل نشانهها، افراد، ارزشها، بصیرت، شعارها، رنگها) و کارهایی که آگاهی و شناخت نسبت به برند شما را افزایش میدهد و جامعه هدف
شما روی محتوا و بهینه سازی فنی 100% کنترل دارید. اما در مورد سئوی خارجی نمیتوانید کنترل 100% روی سایتهایی که به شما لینک میدهند یا شبکههای اجتماعی داشته باشید. اما این کارها باز هم بخش کلیدی از سئو است.
سئو را یک تیم ورزشی در نظر بگیرید. شما برای پیروزی دفاع و حملهی قوی میخواهید و در کنار این دو لازم است هوادارن خوبی هم داشته باشید. سئو فنی را به عنوان دفاع، بهینه سازی محتوا را به عنوان حمله و سئو خارجی را به عنوان راهی برای جذب و حفظ طرفداران در نظر بگیرید.
سئو فنی
بهینه سازی فنی یک وبسایت برای موفقیت سئو به صورت بنیادین ضروری است. همهی اینها با اجرا آغاز میشود، اجرا به معنای ساخت وبسایتی است که موتور جستجو بتواند در آن بخزد و صفحات را ایندکس کند.
در واقع با این کار میخواهید موتورهای جستجو به راحتی بتوانند محتوای شما (شامل متن، عکس و ویدیو) را پیدا کنند و به آن دسترسی داشته باشند. در اینجا چه ساختارهای فنی مهم است: ساختار url، نویگیشن، لینک سازی داخلی و … .
تجربه هم در سئو فنی، عنصری اساسی است. موتورهای جستجو بری روی اهمیت سرعت لود صفحات و ارائهی تجربهی کاربری خوب تاکید میکنند. عناصیر دیگری مثل Core Web Vitals، موبایل فرندلی و قابلیت استفاده، https و دوری از پاپهای زیاد در صفحه همه در SEO فنی مهم است.
نکتهی دیگری که در سئو فنی مهم است، دادههای ساختارمند یا همان (اسکیما) است. اضافه کردن این کد به وبسایتتان، میتواند به موتورهای جستجو کمک کند تا بهتر محتوا شما را درک کنند و شما را جز نتایج بالاتر نشان دهند.
به علاوه باید سرویس ارائه دهندهی هاست مناسب، CMS و امنیت سایت بالایی داشته باشید تا سئوی خوبی داشته باشید.
بهینه سازی محتوا
در SEO محتوای شما باید برای دو مخاطب اولیه بهینه شود: افراد و موتورهای جستجو. این یعنی شما محتوا را برای مخاطبانی که صفحات اصلی را میبینند و البته موتورهای جستجو که کد را میبینند، بهینه میکنید.
هدف همیشه انتشار محتوای باکیفیت است. شما میتوانید این کار را از طریق ترکیب نیازها و خواستههای مخاطبان و دادهها و راهنماییهایی که گوگل ارائه داده است انجام دهید.
وقتی محتوا را برای افراد بهینه میکنید باید مطمئن باشید محتوا:
- موضوعات مرتبطی که در حوزهی تجربه و تخصص شما است را پوشش دهد.
- شامل کلمات کلیدیای باشد که افراد برای پیدا کردن محتوا از آن استفاده میکنند.
- منحصربفرد و اصیل باشد.
- درست نوشته شده باشد و غلط املایی یا دستوری نداشته باشد.
- به روز باشد و اطلاعات آن درست و دقیق باشد.
- شامل رسانههای مختلف مثل تصاویر و ویدیو باشد.
- بهتر از محتوای سایر رقبای شما باشد.
- خوانا باشد؛ در واقع ساختار متن شامل عنوان، زیر عنوان، طول پاراگراف متناسب، استفاده از قابلیت و بلد و ایتالیک کردن متن، فهرست و … باشد.
برای موتورهای جستجو، برخی از عناصر محتوایی باید بهینه شود مثلا:
- تگهای عنوان
- توضیحات متا
- تگهای هدر (H1-H6)
- متن جایگزین تصویر
سئو خارجی
فعالیتهای مختلفی وجود دارد که صد در صد SEO نیست اما کم و بیش به صورت غیرمستقیم با موفقیت سئو در ارتباط است.
لینک سازی (که در واقع فرایند ساخت لینکها به وبسایت است) فعالیتی است که بیشتر در زمینهی سئوی خارجی انجام میشود. این کار مزایای بسیاری دارد از گرفتن لینکهای مختلفی که به سایت شما ارجاع میدهد گرفته تا افزایش ترافیک و رتبه. کیفیت لینکها از کمیت لینکها بهتر است و ایجاد تعداد بالایی از لینکهای باکیفیت هدف اصلی است.
اما چطور میتوان بک لینک گرفت. راههای بسیاری برای تقویت این بخش از سئو وجود دارد که شامل موارد زیر میشود:
- ساخت برند و بازاریابی برند: طراحی تکنیکهایی برای افزایش آگاهی و اعتبار برند.
- PR: تکنیکهای ایجاد ارتباط برای گرفتن بک لینکهای مرتبط
- بازاریابی محتوایی: ساخت ویدیو، کتاب الکترونیک، تحقیق، پادکست (یا مهمان پادکست شدن) و …
- بازاریابی و بهینه سازی شبکههای اجتماعی: برند خود را در همهی شبکههای اجتماعی مرتبط معرفی کنید و محتوای مناسب برای آن تولید کنید.
- مدیریت فهرست: بررسی، تایید و بهینه سازی تمامی اطلاعاتی که از شما در پلتفورمهای مختلف وجود دارد.
- کامنت و امتیازدهی: گرفتن کامنتها و امتیازها و بررسی و پاسخ به آنها.
به صورت کلی وقتی راجع به سئوی خارجی حرف میزنید، در واقع راجع به فعالیتهایی حرف میزنید که مستقیما روی توانایی شما نسبت به یک سری نکات فنی تمرکز نمیشود.
هر چند هر کاری که برند شما انجام میدهد اهمیت دارد. میخواهید برندتان هر جایی که افراد دنبال شما میگردند باشد.
تخصصهای سئو چیست؟
بهینه سازی موتور جستجو، شاخههای فرعی دیگری هم دارد. هر کدام از این حوزههای تخصصی با «سئو عادی» متفاوت است و شما را با چالشهای مختلفی روبرو میکند که برای مقابله با آنها لازم است تاکتیکهای دیگری به کار بگیرید.
5 حوزهی تخصصی سئو
سئو تجارت الکترونیک
بهینه سازی سایر عناصر SEO مثل بهینه سازی دسته بندیهای، صفحات محصول، ساختار لینک سازی داخلی، تصاویر محصول، مرور محصول، اسکیما و … .
سئو شرکتی
این سئو در ابعاد وسیع انجام میشود. در واقع سئو شرکتی به معنای کار کردن با وبسایت (یا چند وبسایت و برند) با میلیونها صفحه است (البته بستگی به ابعاد کسب و کار دارد). در سئوی شرکتی، تغییرات روند سئو را باید با دولوپرها و برنامه نویسها و البته سهامداران در میان بگذارید.
سئو بین المللی
انجام سئو برای شرکتهای چند ملیتی و چند زبانی.
سئو محلی
هدف در اینجا بهینه سازی وبسایت برای نمایش ارگانیک و محلی به موتورهای جستجو است.
سئو اخبار
در مورد اخبار، بحث سرعت اهمیت بالایی دارد، در واقع باید در کمترین زمان ممکن در گوگل ایندکس شوید و در فضاهایی مثل گوگل دیسکاور، برترینهای گوگل و اخبار گوگل نمایش داده شوید. همچنین باید درک مناسبی از ساختار وبسایت خبری داشته باشید.
سئو چطور کار میکند؟
اگر این صفحه را از طریق سرچ گوگل پیدا کردهاید احتمالا سرچ کردهاید «سئو چیست؟» یا «سئو».
این مقاله توسط وبسایت تیم خلاق منتشر شده که یک وبسایت مرجع با تخصص و تجربهی بالا در حوزهی SEO است.
همهی مواردی که پیشتر گفته شد در کنار هم باعث شده تا صفحهی ما بازدید بسیاری بگیرد. اما اگر سئو را کلیتر ببینیم سئو حاصل ترکیب زیر است:
افراد: فرد یا تیمی که مسئول برعهده گرفتن استراتژیها، تاکتیکها و روندهای اجرایی سئو است.
فرایندها: اقداماتی که کار را پربازدهتر میکند.
تکنولوژی: استفاده از ابزارها و پلتفورمها
فعالیتها: خروجی و محصول نهایی
فاکتورهای بسیار دیگری در زمینه نحوهی کارکرد SEO وجود دارد.
6 حوزهی مهم دیگر که با ترکیب با سئو، عملکرد آن را بهبود میبخشد:
1. آشنایی با نحوه کار موتورهای جستجو
اگر میخواهید افراد کسب و کار شما را از طریق جستجو پیدا کنند باید فرایند فنی نحوهی کارکرد موتورها را درک کنید و همهی سیگنالهای مورد نیاز را فراهم کنید تا صفحات شما جز لینکهای بالا نمایش داده شود.
وقتی راجع به موتورهای جستجوی سنتی مثل گوگل حرف میزنیم، باید 4 سطح جستجو را در نظر بگیریم:
- خزیدن: موتورهای جستجو از خزندهها یا crawlerها برای پیدا کردن صفحات وب از طریق دنبال کردن لینکها و سایت مپها استفاده میکنند.
- رندرینگ: موتورهای جستجو نحوهی ساخت شکل ظاهری وبسایت از طریق اطلاعات HTML، CSS و جاوا اسکریپت را ممکن میکنند.
- ایندکس کردن: موتورهای جستجو محتوا و دادههای متای صفحاتی که پیدا کردهاند را تحلیل میکنند و آنها را به دیتابیس اضافه میکنند (هر چند که تضمینی نیست همهی صفحات وبسایت شما ایندکس شود).
- رتبه: الگوریتمهای پیچیده با توجه به سیگنالهای مختلف مشخص میکنند که آیا یک صفحه میتواند از نظر کیفیت جز صفحات بالای یک کوئری باشد یا نه.
اما بهینه سازی جستجو در گوگل با بهینهسازی در سایر پلتفورمها مثل یوتیوب یا آمازون متفاوت است.
مثلا فیسبوک را در نظر بگیرید، در این پلتفورم عواملی مثل اینگیجمنت یا نرخ تعامل (لایکها، کامنتها، به اشتراک گذاریها و …) و این که هر شخص با چه کسانی در ارتباط است اهمیت دارد. به همین شکل در توییتر، تازه بودن توییت، تعاملها یا اعتبار نویسنده نکات مهمی هستند.
طی سالهای اخیر این مسئله پیچیدهتر هم شده است: موتورهای جستجو با استفاده از یادگیری ماشین محتوا را بررسی میکنند و به همین دلیل قرار گرفتن در صفحات بالا سختتر شده است.
2. تحقیق کردن
تحقیق عنصر کلیدی در سئو است. برخی از انواع تحقیق که میتواند عملکرد سئو را بهبود ببخشد، در ادامه بیان شده است:
- تحقیق و تحلیل مخاطب: شناسایی مخاطب یا بازار هدف بسیار مهم است. این که آنها چه کسانی هستند (از نظر جمعیت شناسی و روانشناسی)؟ مسئلهی آنها چیست؟ سوال آنها چیست که شما میتوانید پاسخ دهید؟
- تحقیق کلمات کلیدی: این فرایند به شما کمک میکند تا مفاهیم کلیدی که افراد را به سمت صفحات شما میکشاند، پیدا کنید و ببینید چقدر تقاضا و رقابت برای گرفتن جایگاه در این کلمات کلیدی وجود دارد.
- تحلیل رقبا: رقبای شما چه کار میکنند؟ نقاط قوت و ضعف آنها چیست؟ آنها چه نوع محتوایی تولید میکنند؟
- تحقیق در مورد برند/کسب و کار/مشتری: اهداف آنها چیست و SEO چه کمکی در رسیدن آنها به اهدافشان میکند؟
- تحقیق وبسایت: بسیاری از معیارهای سئو میتواند فرصتها و مشکلاتی که در وبسایت شما وجود دارد و مانع از موفقیت شما در سرچ ارگانیک میشود را نمایان کند. برخی از این معیارها عبارتند از: سئو فنی، محتوا، بک لینکها و … .
- تحلیل SERP (سرپ): این کار به شما کمک میکند هدف جستجو یک کوئری را بفهمید (این که تجاری، معاملاتی، اطلاعاتی یا گشتنی) است و براساس آن محتوایی بسازید که میتواند جایگاه و بازدید بیشتری بگیرد.
3. برنامه ریزی
استراتژی سئو یک اقدام بلند مدت است. باید اهداف را مشخص کنید و برنامهای برای نحوهی دسترسی به آن طراحی کنید.
استراتژی سئوی خود را به عنوان یک نقشه راه در نظر بگیرید. این مسیر ممکن است در ادامه تغییر کند اما مقصد آن باید شفاف و بدون تغییر باشد.
برنامهی سئوی شما باید شامل موارد زیر باشد:
- تعیین اهداف و انتظارات
- تعریف و همراستا شدن با شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) و معیارهای معنادار
- تصمیم گیری در رابطه با این که چطور پروژهها ساخته و به کار گرفته شوند (داخلی، خارجی یا ترکیبی)
- همکاری و ارتباط با سهامداران داخلی و خارجی
- انتخاب و به کارگیری ابزارها و تکنولوژی
- استخدام، آموزش و ساختن یک تیم
- تعیین بودجه
- اندازه گیری و گزارش نتایج
- مستند کردن استراتژی و فرآیندها
4. ساخت و به کارگیری
وقتی تمام تحقیق به پایان میرسد، زمان آن است که ایدهها را به عمل تبدیل کنیم. یعنی:
- ساخت محتوای جدید: پیشنهاد به تیم تولید محتوا در خصوص این که چه محتوایی خلق کنند.
- پیشنهاد و اجرای تغییرات برای بالا بردن و بهینه کردن صفحات موجود: این بخش شامل به روزرسانی و ارتقا محتوا، اضافه کردن لینکهای داخلی، گنجاندن کلمات کلیدی/ موضوعات / مخاطبان یا شناسایی سایر راهها برای بهینه سازی در آینده
- حذف محتواهای قدیمی و تاریخ گذشته و بیکیفیت: این نوع محتواها اغلب جایگاه خوبی نمیگیرند، و ترافیکهایی ایجاد نمیکنند که شما را به اهدافتان برساند.
5. نظارت و نگهداری
وقتی اتفاق بدی در وبسایت شما میافتد یا ارورهای مختلفی دارید باید بر آن نظارت کنید. اگر ترافیک یک صفحهی مهم کاهش پیدا کرد یا صفحه کند شد یا صفحه غیر ریسپانسیو شود یا دیگر ایندکس نمیشد باید سریع از آن باخبر شوید تا اتفاقات فاجعه آمیزی برای وبسایت شما نیفتد.
6. تحلیل، ارزیابی و گزارش عملکرد
اگر سئو را ارزیابی نکنید نمیتوانید آن را ارتقا دهید. برای آنکه تصمیمات مهمی راجع به SEO بگیرید لازم است:
- آنالیتیکسها یا ابزارهای تحلیل وبسایت: باید حداقل ابزارهای رایگان گوگل مثل گوگل آنالتیکس، گوگل سرچ کنسول و ابزارهای وبمستر بینگ را نصب و راه اندازی کنید تا دادههای مختلفی در اختیار شما قرار دهد.
- ابزارها و پلتفورمها: پلتفورمهای چندکارهی بسیاری در فضای وب هست که میتوانید از آن برای بررسی وبسایت خود استفاده کنید البته میتوانید فقط به ابزار سئو آن بسنده کنید. همچنین اگر منابعی دارید که نمیخواهید در دسترس همگانی باشد یا این که نیازهای خاصی از ابزارهای سئو دارید میتوانید، ابزارهای خود را طراحی کنید.
پس از آن که دادهها را جمعآوری کردید، لازم است گزارش پیشرفت را تهیه کنید. میتوانید گزارشها را با نرم افزارهای مختلف یا به صورت دستی تهیه کنید.
گزارش عملکرد باید یک داستان معنادار بیان کند و یک بازهی زمانی را با یک زمانی دیگر مقایسه کند. بسته به نوع وبسایت گزارش شما میتواند ماهانه، چهار ماه یک بار و … باشد.
سئو بی نهایت است
سئو هیچ گاه به پایان نمیرسد. موتورهای جستجو، رفتار کاربر و رقبای شما همیشه در حال تغییر است. وبسایتها در طول زمان، تغییر میکنند، منتقل میشوند و … . محتواها کهنه میشوند. فرآیندهای شما باید ارتقا پیدا کند و بهینه تر شود.
نتیجه گیری
همیشه چیزهایی هست که شما باید نظارت کنید، بررسی کنید یا ارتقا دهید. همانطور که یک سئو کار مشهور میگوید: «SEO وقتی تمام میشود که گوگل تغییراتی ایجاد نکند و تمام رقبای شما بمیرند.»
چطور سئو یاد بگیرم
حالا که متوجه شدید سئو چیست و چطور کار میکند، پرسش بعدی این است که چطور میتوان آن را یاد گرفت؟
خواندن آخرین اخبار حوزه سئو، تحقیق، بهبود عملکرد و سایر چیزها باید بخشی از عادت شما باشد، اگر نه روزانه، حداقل هفتگی یا ماهانه. در سال باید حداقل یک یا دو ایونت شرکت کنید.
انتظارات و رفتار جستجو کنندهها مداوم تغییر میکند به همین دلیل الگوریتمها هم با آن تغییر میکند.
مهارتهای سئو خود را تقویت کنید
یکی از بهترین راههای یادگیری سئو، تجربه است. تجربه یکی از راههای ارتقا مهارتها و تقویت دانش SEO شما است.
وبسایت خود را بسازید و روی موضوعاتی که برای شما جذاب است کار کنید. از تاکتیکها و تکنیکهای مختلف استفاده کنید. ببینید چه چیزهایی موثر است و چه چیزهایی تاثیر کمتری دارد.
سئو نیازمند مهارتهای دیگری هم هست. برای عمیقتر شدن در آن مقاله 13 مهارت اساسی سئو که برای موفقیت به آن نیاز دارید را بخوانید. شما میتوانید SEO را از طریق راههای رایگان یا پولی بیاموزید که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنم:
- وبسایتها، وبلاگها و نشریات
- کتابها و کتابهای الکترونیک
- ویدیوها
- پادکستها
- وبینارها
- کنفرانسها، ایونتها و گردهماییها
- دورههای آموزشی
- آموزش و دورههای مدرک دار
- گروهها (شبکههای اجتماعی و …)
- نشریات
- دنبال کردن متخصصان در شبکههای اجتماعی
- فرومها
بدون دیدگاه